Analiza rynku pracy cz.1

Analiza rynku pracy cz.1

Po przeprowadzeniu wszystkich wstępnych analiz oraz ustaleń, po identyfikacji źródeł informacji niezbędnych do badania, po określeniu zakresu badań, oraz rozstrzygnięciu kwestii organizacyjno logistycznych, można przystąpić do właściwego badania rynku pracy. Całą analizę warto tutaj ująć w pewne ramy historyczno-przyczynowe, czyli powinniśmy ustalić wszystkie przyczyny pojawiania się poszczególnych zmian w czasie, występujących na danym, lokalnym, rozpatrywanym przez nas rynku pracy. Dzięki takiemu podejściu, już w pierwszym etapie badania zapewnimy sobie wiedzę na temat tego w jaki sposób kształtuje się trend na lokalnym rynku pracy, zaś podstawą do tego, będą niewątpliwie wszystkie dostępne wyniki badań rynku pracy prowadzonych w przeszłości.

 

Będziemy więc na samym początku pozyskiwać wiedzę na temat tego, w jakich kierunkach prowadzone były działania na rynku oraz jakie przynosiły one efekty w jego działaniu, co także pozwoli nam na pewną ocenę skuteczności poszczególnych działań, przed podjęciem decyzji o ewentualnym wprowadzeniu podobnych rozwiązań w tym przypadku. Bardzo ważne będzie także sprecyzowanie konkretnej charakterystyki lokalnego rynku pracy, poprzez przeprowadzanie analiz przekrojowych, które możemy przeprowadzić dopiero po prawidłowej segmentacji rynku pracy, oraz jego wstępnym opisie. Celem sporządzania tego rodzaju charakterystyk, jest przede wszystkim określenie zmian w czasie, dynamiki zjawisk oraz poszczególnych trendów zachodzących na rynku pracy, jak również dokładne zbadanie wszystkich zależności pomiędzy poszczególnymi czynnikami wpływającymi w istotny sposób na stan lokalnego rynku pracy, czy też,  na zachodzące na nim stałe zmiany.

 

Tego typu charakterystyka rynku pracy powinna zawierać wiele informacji, aczkolwiek przede wszystkim musi w jej skład wchodzić wyodrębnienie najważniejszych elementów rozpatrywanego rynku pracy, określenie struktury oraz jego cech, ustalenie zależności pomiędzy poszczególnymi jego elementami, oraz konkretny jego opis, z uwzględnieniem cech charakterystycznych rynku pracy, jako całości rozpatrywanego problemu.

 

Kiedy już sporządzimy profesjonalnie przygotowaną charakterystykę lokalnego rynku pracy, koniecznie będzie wyodrębnienie segmentu rynku pracy, który znajdzie się z ramach naszego zainteresowania ze względu na prowadzone działania. Jednym słowem musimy tutaj porównać segmenty z projektem działania na rynku pracy, aby wyodrębnić ten, na który będziemy chcieli wywierać wpływ poprzez poszczególne działania, aczkolwiek jest to zadanie stosunkowo skomplikowane i wymagające wiedzy i umiejętności.

Tagi

badania rynku pracy rynek pracy