Przewaga konkurencyjna dzięki badaniom rynku

Przewaga konkurencyjna dzięki badaniom rynku

 

Badania rynku opierają się na gromadzeniu oraz interpretowaniu informacji o zjawiskach zachodzących na poszczególnych rynkach. Zalicza się je do badań marketingowych, przy czym obejmują one zdecydowanie więcej aspektów działania przedsiębiorstw. Dlaczego to dzięki nim przedsiębiorstwa mogą dynamiczniej się rozwijać oraz budować przewagę konkurencyjną nad rywalami?

 

Wiedza na temat rynkowych trendów

Rynki podlegają nieustannym zmianom, dlatego też wygrywają te przedsiębiorstwa, które do tychże zmian potrafią się najlepiej dostosować. Niestety zwłaszcza w przypadku większych firm, często stanowią one niemalże monolity, przez co nie są w stanie zareagować na takie zjawiska.

Świadomość zachodzących zmian oraz nowych trendów jest jednak absolutnie kluczowa, aby wciąż pozostawać elastycznym i oferować klientom najlepsze z możliwych produktów. Na szczęście takie informacje można naprawdę łatwo pozyskać dzięki kompleksowym badaniom rynku.

Oczywiście nie wszystkie przedsiębiorstwa dysponują odpowiednim budżetem, aby zlecić taki projekt do zewnętrznego centrum badawczego. Nie są one jednak pozostawione same sobie, mogą bowiem skorzystać z kilku tanich metod badań rynku takich jak:

  • analiza desk research, czyli informacji publikowanych w prasie branżowej, artykułach naukowych lub case studies,
  • uważne obserwowanie działań podejmowanych przez konkurentów oraz tendencji w innych branżach, również tych niezwiązanych z danym sektorem,
  • realizacja badań ankietowych online za pomocą techniki CAWI.

W przypadku ostatniej propozycji, czyli badań rynku online, można zrealizować je samodzielnie poprzez platformę Badanie-Opinii.pl. Strona ta daje możliwość bardzo dokładnego wskazania respondentów na postawie szeregu określonych cech, dlatego też zleceniodawca nie musi obawiać się o wiarygodność uzyskiwanych odpowiedzi.

 

Szansa na znalezienie nisz rynkowych

Dzięki skrupulatnie przeprowadzonej analizie rynku możliwe jest również znalezienie rynkowych nisz. Są to takie segmenty, w przypadku których potrzeby konsumentów nie są w pełni zaspokojone. Zaletą niszy rynkowej jest niewielkie zainteresowanie ze strony konkurentów, co może pomóc w szybkim zajęciu segmentu oraz zyskaniu przewagi konkurencyjnej. Oczywiście istnieje też ryzyko nagłego spadku popytu, jednak z badań rynku również można przewidzieć, czy w przypadku danej niszy może dojść do takie sytuacji.

Jak doskonale widać przeprowadzenie badania rynku to dla przedsiębiorstw niezwykle cenne źródło informacji, dzięki którym mogą one zbudować przewagę konkurencyjną, np. poprzez znalezienie nisz. Oczywiście takie badania warto regularnie powtarzać, bowiem tylko wtedy będzie można na bieżąco monitorować zachodzące w sektorze zmiany i reagować na nie z odpowiednim wyprzedzeniem.