Badania rynku - jak się do nich przygotować?

Badania rynku - jak się do nich przygotować?

Czy twoje decyzje biznesowe są poparte faktami? Jeśli nie, twoja firma może zboczyć z kursu, podczas gdy ty nie będziesz zdawał sobie z tego sprawy.

Badając rynek, ustalasz jakie produkty i usługi przynoszą zyski, a które nie spełniają oczekiwań. Możesz zdobyć wiedzę na temat swoich klientów, konkurencji oraz branży.

Badania rynku nie muszą być trudne ani kosztowne. Oto kilka wskazówek jak przeprowadzić analizę rynku dla małej firmy:

 

Wybierz cel twojego badania

Jest kilka powodów, dla których warto przeprowadzić badania rynku. Mówiąc najprościej, przedsiębiorcy badają rynek, by zminimalizować zagrożenia i stworzyć nowe możliwości.

Zanim rozpoczniesz, zdecyduj, czy analiza dotyczy celów wewnętrznych, czy też zewnętrznych. W zależności od wybranego celu możesz wykorzystać wyniki, by usprawnić operacje biznesowe lub rozpocząć rozmowy z pożyczkodawcą.

Analiza rynku jest ważną częścią biznesplanu. W przypadku ubiegania się o pożyczkę biznesową, musisz pokazać bankowi biznesplan. Potencjalni kredytodawcy chcą widzieć, że znasz swoją branżę oraz potencjał, jaki może przynieść rozwój twojej firmy.

Prowadzone przez ciebie badania będą się różnić w zależności od celu analizy rynku. Badanie dla celów wewnętrznych nie wymaga niektórych danych niezbędnych do dostarczenia kredytodawcom. Przykładowo, pożyczkodawcy będą chcieli wiedzieć, jak poradzisz sobie z przepisami branżowymi. Jeśli posiadasz już system do wdrażania przepisów, nie musisz uwzględniać tego w badaniu do celów wewnętrznych.

 

Określ klientów docelowych

Nie wszyscy będą twoimi klientami, i to jest w porządku. Skupiając się na rynku docelowym, zyskujesz lojalnych klientów, którzy przywiązują się do twojej firmy. Do badań potrzebujesz więc jasnego wyobrażenia o swoim modelowym kliencie.

Po określeniu grupy docelowej, zbadaj jej potrzeby, zainteresowania i dane demograficzne. Skup się na rozmiarze i rozwoju potencjalnego rynku oraz na bieżących trendach. Aby ułatwić interpretację danych, podziel rynek docelowy na mniejsze grupy. Na przykład, jeśli naprawiasz klimatyzatory, oddziel dane o klientach prywatnych od klientów biznesowych.

 

Zbierz dane do przeprowadzenia analizy rynku

Informacja jest twoim największym sprzymierzeńcem. Im więcej zbierzesz danych, tym bardziej przydatne mogą być twoje wyniki.

Badanie powinno być bezstronne, rzeczowe i miarodajne. Silnie uargumentowane dane oznaczają mniejsze ryzyko dla inwestorów, a dla ciebie – podejmowanie świadomych decyzji biznesowych.

Oto kilka przykładów źródeł, od których możesz zacząć prowadzenie badań:

• Urzędy statystyczne

• Krajowe i lokalne strony internetowe dotyczące sprzedaży

 

Wywiady, grupy fokusowe i ankiety  rynku docelowego

• Artykuły w czasopismach branżowych

Zwróć uwagę na tendencje zachowań klientów. Sprawdź, jak różne zmienne wpływają na twoją działalność. Na przykład, jeśli jesteś właścicielem restauracji przy plaży w miejscowości wypoczynkowej, sezon urlopowy może określać wielkość sprzedaży.

Droga przedsiębiorcy często jest wyboista, jednak badania rynku pomagają przygotować się na niebezpieczeństwa na trasie. Niezależnie od tego, czy rozpoczynasz działalność, wprowadzasz nowy produkt, czy rozwijasz firmę, badania rynkowe mogą pomóc ci przejść na wyższy poziom.

Tagi

badania rynku pracy badania rynku grupa docelowa badania statystyczne cel badania analiza ryzyka inwestycji analizy rynku pracy