Najpopularniejsze metody analiz rynku

Najpopularniejsze metody analiz rynku

Analiza rynku to zestaw działań dzięki którym poznaje się aspekty funkcjonowania danej branży, co pozwala zminimalizować ryzyko związane z podejmowaniem biznesowych decyzji. Istnieje wiele różnych metod takiej analizy, przy czym kilka z nich jest na tyle łatwych, że mogą zrealizować je również osoby niezaznajomione z tematyką marketingu.

Analiza SWOT

Jedną z najprostszych metod analizowania rynku jest technika SWOT. Skrót ten jest akronimem od wyrazów:

 

  • Strengths – mocne strony,
  • Weaknesses – słabe strony,
  • Opportunities – szanse,
  • Threaths – zagrożenia.

 

Wskazując na mocne strony przedsiębiorstwa niezbędne jest wymienienie wszystkich tych zasobów oraz umiejętności, które pozwolą budować konkurencyjną pozycję w branży. Przykładem są wysokie kwalifikacje pracowników czy unikalny know-how.

 

W przypadku słabych stron, będą to czynniki hamujące potencjalny rozwój, w tym m.in. brak doświadczenia czy niewystarczające środki finansowe.

 

Przy wskazywaniu na szanse określa się takie zmiany w otoczeniu firmy, które mogą w sposób pozytywny wpłynąć na jej działalność. Przykładem jest sprzyjająca sytuacja prawna lub zmiany w zachowaniu konsumentów.

 

Ostatnie są zagrożenia, które również są niezależne od przedsiębiorstwa, mogą jednak w sposób negatywny wpłynąć na jego działalność. Dotyczy to m.in. kryzysów gospodarczych, licznej konkurencji lub nagłej zmiany trendów.

 

Takie analizy rynku są dość proste pod względem wykonania, przy czym istotne znaczenie ma dotarcie do wiarygodnych oraz jak najbardziej kompleksowych informacji. W tym celu można korzystać z już dostępnych informacji branżowych wydanych np. w formie analiz rządowych, artykułów branżowych czy case studies przygotowanych przez firmy działające w branży marketingu i PR.

Analiza PEST

Pod względem metodologii, analiza PEST w dużej mierze przypomina technikę SWOT. Skupia się ona jednak przede wszystkim na makrootoczeniu przedsiębiorstwa, czyli na otoczeniu:

  • Political – politycznym,
  • Economic – ekonomicznym,
  • Social – społecznym i kulturowym,
  • Technological – technologicznym.

 

W przypadku otoczenia politycznego pod uwagę bierze się m.in. takie czynniki jak: system podatkowy, działanie organów administracyjnych lub przepisy dla danej branży. Otoczenie ekonomiczne zawiera w sobie choćby poziom inflacji czy bezrobocie w danym sektorze. Wśród czynników socjokulturowych wskazuje się na zwyczaje zakupowe konsumentów, preferowany styl życia oraz poziom edukacji społeczeństwa. Ostatnie, czyli otoczenie technologiczne to m.in. innowacyjność kraju lub nakłady kraju na badania i rozwój.

 

Obydwie wymienione metody analizy rynku, choć łatwe pod względem metodologicznym, w istocie wymagają szerokiej wiedzy na temat różnych dziedzin gospodarki oraz społeczeństwa. Dlatego też aby uzyskać wiarygodne informacje, taką analizę najlepiej zlecić specjalistom. Tego typu badania rynku wykonują m.in. eksperci Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®, które istnieje od 16 lat, dzięki czemu zleceniodawca może być pewien, że uzyska wiarygodne oraz rzetelne dane na temat konkretnego segmentu.