Najpopularniejsze metody analiz rynku

Najpopularniejsze metody analiz rynku

Analiza rynku to zestaw dziaÅ‚aÅ„ dziÄ™ki którym poznaje siÄ™ aspekty funkcjonowania danej branży, co pozwala zminimalizować ryzyko zwiÄ…zane z podejmowaniem biznesowych decyzji. Istnieje wiele różnych metod takiej analizy, przy czym kilka z nich jest na tyle Å‚atwych, że mogÄ… zrealizować je również osoby niezaznajomione z tematykÄ… marketingu.

Analiza SWOT

JednÄ… z najprostszych metod analizowania rynku jest technika SWOT. Skrót ten jest akronimem od wyrazów:

 

  • Strengths – mocne strony,
  • Weaknesses – sÅ‚abe strony,
  • Opportunities – szanse,
  • Threaths – zagrożenia.

 

WskazujÄ…c na mocne strony przedsiÄ™biorstwa niezbÄ™dne jest wymienienie wszystkich tych zasobów oraz umiejÄ™tnoÅ›ci, które pozwolÄ… budować konkurencyjnÄ… pozycjÄ™ w branży. PrzykÅ‚adem sÄ… wysokie kwalifikacje pracowników czy unikalny know-how.

 

W przypadku sÅ‚abych stron, bÄ™dÄ… to czynniki hamujÄ…ce potencjalny rozwój, w tym m.in. brak doÅ›wiadczenia czy niewystarczajÄ…ce Å›rodki finansowe.

 

Przy wskazywaniu na szanse okreÅ›la siÄ™ takie zmiany w otoczeniu firmy, które mogÄ… w sposób pozytywny wpÅ‚ynąć na jej dziaÅ‚alność. PrzykÅ‚adem jest sprzyjajÄ…ca sytuacja prawna lub zmiany w zachowaniu konsumentów.

 

Ostatnie sÄ… zagrożenia, które również sÄ… niezależne od przedsiÄ™biorstwa, mogÄ… jednak w sposób negatywny wpÅ‚ynąć na jego dziaÅ‚alność. Dotyczy to m.in. kryzysów gospodarczych, licznej konkurencji lub nagÅ‚ej zmiany trendów.

 

Takie analizy rynku sÄ… dość proste pod wzglÄ™dem wykonania, przy czym istotne znaczenie ma dotarcie do wiarygodnych oraz jak najbardziej kompleksowych informacji. W tym celu można korzystać z już dostÄ™pnych informacji branżowych wydanych np. w formie analiz rzÄ…dowych, artykuÅ‚ów branżowych czy case studies przygotowanych przez firmy dziaÅ‚ajÄ…ce w branży marketingu i PR.

Analiza PEST

Pod względem metodologii, analiza PEST w dużej mierze przypomina technikę SWOT. Skupia się ona jednak przede wszystkim na makrootoczeniu przedsiębiorstwa, czyli na otoczeniu:

  • Political – politycznym,
  • Economic – ekonomicznym,
  • Social – spoÅ‚ecznym i kulturowym,
  • Technological – technologicznym.

 

W przypadku otoczenia politycznego pod uwagÄ™ bierze siÄ™ m.in. takie czynniki jak: system podatkowy, dziaÅ‚anie organów administracyjnych lub przepisy dla danej branży. Otoczenie ekonomiczne zawiera w sobie choćby poziom inflacji czy bezrobocie w danym sektorze. WÅ›ród czynników socjokulturowych wskazuje siÄ™ na zwyczaje zakupowe konsumentów, preferowany styl życia oraz poziom edukacji spoÅ‚eczeÅ„stwa. Ostatnie, czyli otoczenie technologiczne to m.in. innowacyjność kraju lub nakÅ‚ady kraju na badania i rozwój.

 

Obydwie wymienione metody analizy rynku, choć Å‚atwe pod wzglÄ™dem metodologicznym, w istocie wymagajÄ… szerokiej wiedzy na temat różnych dziedzin gospodarki oraz spoÅ‚eczeÅ„stwa. Dlatego też aby uzyskać wiarygodne informacje, takÄ… analizÄ™ najlepiej zlecić specjalistom. Tego typu badania rynku wykonujÄ… m.in. eksperci Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®, które istnieje od 16 lat, dziÄ™ki czemu zleceniodawca może być pewien, że uzyska wiarygodne oraz rzetelne dane na temat konkretnego segmentu.