Jak unikać uprzedzeń w badaniach ankietowych?

Jak unikać uprzedzeń w badaniach ankietowych?

Uprzedzenia w badaniach ankietowych mogą przejawiać się różnymi sposobami, lecz zawsze można poczynić kroki żeby się przed tym uchronić. Badanie ankietowe powinny być stworzone tak, aby uprzedzenia w nich nie występowały. W przypadku, jeśli wystąpią uprzedzenia powinniśmy być świadomi, że otrzymane wyniki i przeprowadzona analiza nie będzie w pełni odzwierciedlać panującej obecnie sytuacji.

Sposoby na uniknięcie uprzedzeń w badaniach ankietowych

Czy możliwe jest przeprowadzenie badania ankietowych bez uprzedzeń? Oczywiście! Świadomość typów stronniczości pomaga w wyeliminowaniu wiele błędów, ale są także inne rzeczy, o których warto pamiętać podczas projektowania ankiet. Warto mieć świadomość istnienia możliwości, które można wykorzystać, gdyż wpłynie to pozytywnie na przygotowane przez Ciebie badanie ankietowe. Oto część z nich:

Daj możliwość nie wypowiedzenia się na pytanie

Niektóre pytania mogą się do kogoś nie odnosić lub mogą być niewygodne dla konkretnej osoby. Osoba zmuszona udzielić odpowiedź na takie konkretne pytanie może zaznaczyć nieuczciwą odpowiedź, bądź całkowicie zrezygnować. Warto w swoich badaniach ankietowych zawierać odpowiedź „nie mam zdania”, bądź „nie dotyczy” – tym sposobem możemy zatrzymać wielu respondentów w badaniu, bądź uzyskać rzetelne odpowiedzi.

Uwzględnij wszystkie możliwe odpowiedzi

Zapominanie o możliwych odpowiedziach prowadzi do stronniczości, więc należy uwzględnić wszystkie opcje lub opcję "inne". W ten sposób respondent będzie mógł dokładnie wyrazić swoje zdanie wybierając jedną z dostępnych odpowiedzi.

Daj uczestnikom motywację

W celu obniżenia wskaźnika braku odpowiedzi, wśród ankieterów popularne jest dołączanie zachęt do udziału, takich jak: oferta pieniężna, kod rabatowy lub wyłączny dostęp do usług premium po zakończeniu badania. Otrzymując zachęty badanie ankietowe staje się dla respondenta ciekawsze i może spowodować, że otrzymamy większą liczbę odpowiedzi na przeprowadzane badanie. Zanim zaoferujemy zachęty warto zastanowić się, czy to co zaproponujemy nie wpłynie na rodzaj osób, które wypełnią ankiety. Przed zaoferowaniem podarunków i rabatów warto najpierw ściśle określić swoją grupę docelową i zapewnić oferty, które będą przydatne dla wszystkich.

Nie zadawaj zbyt osobistych pytań na początku ankiety

Respondenci mogą zrezygnować z badania ankietowego, jeśli pytania zadane na początku będą zbyt osobiste; należy zachować te pytania na koniec, aby uzyskać jak najwięcej danych. Umieszczając takie pytania na początku możemy zniechęcić respondentów do wykonania badania ankietowego i przerwania wypełniania ankiety.

Przypomnienie o wykonaniu ankiety

Żyjemy w ciągłym pośpiechu, gdzie ciągle dostajemy nowe powiadomienia. Możliwe, że osoba do której wysłaliśmy badanie jest zainteresowana jej treścią i wypełnieniem, ale w chwili otrzymania ankiety może nie mieć czasu na wypełnienie. Często potem zapominamy o wiadomościach, więc warto wysyłać przypomnienia, gdyż często to skłania te osoby do podjęcia działania.

Warto skorzystać z możliwości, które usprawniają przeprowadzane badania ankietowe, a dodatkowo wystrzegać się uprzedzeń. W ten sposób przygotowane przez nas badanie ankietowe będzie sformułowane prawidłowo, a otrzymane wyniki będą odzwierciedlać panującą sytuację. Warto, więc przed rozpoczęciem badania zapoznać się z formami i sposobami unikania uprzedzeń.