Dlaczego czasami dane z ankiet są nierzetelne? Co zrobić, aby tego uniknąć?

Dlaczego czasami dane z ankiet są nierzetelne? Co zrobić, aby tego uniknąć?

Tym, co czyni ankietę potężnym narzędziem jest jej zdolność do pozyskiwania prawdziwych informacji i danych o grupie docelowej, zamiast polegania na metodzie prób i błędów. Jednak, aby te dane były użyteczne, muszą być wolne od błędów i, co najważniejsze, wolne od uprzedzeń. Na co, więc zwrócić uwagę tworząc ankietę?

Nierzetelne dane w ankietach

Nierzetelne dane możemy uzyskać, wtedy gdy w ankiecie występują uprzedzenia oraz gdy jest niepoprawnie stworzona. Uprzedzenia w odpowiedziach występują wtedy, gdy respondent celowo lub nieumyślnie odbiega od prawdziwych odpowiedzi na pytania ankiety. Skutkuje to niespójnością danych, lub co gorsza, błędną analizą zebranych danych. Warto, więc tworzyć jasne i zrozumiałe ankiety, które będą przejrzyste dla wszystkich osób wypełniających je. Na co należy zwrócić uwagę, aby uzyskać prawdziwe informacje?

Wybieraj słowa zrozumiałe dla respondentów

Złe zrozumienie grupy docelowej może skutkować niespójnymi odpowiedziami i częściowo wypełnionymi ankietami. Dobra wiadomość jest taka, że poznanie swojej grupy docelowej jest wyzwaniem dość łatwym do pokonania. Jednym ze sposobów na lepsze poznanie grupy docelowej jest znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Co łączy członków grupy docelowej?
  • Jaki aspekt grupy docelowej jest dla Ciebie szczególnie interesujący, na przykład: wiek, płeć, wykształcenie, zawód?
  • Jaką motywację ma Twoja grupa docelowa, aby odpowiedzieć na ankietę?

Po uzyskaniu istotnego wglądu w demografię grupy docelowej, możesz przejść do kolejnego kroku, który pozwoli Ci zebrać istotne dane z ankiety.

Stwórz zrozumiałe pytania

Tworząc pytania do ankiety pamiętaj, że nie mogą one prowadzić respondentów do udzielenia odpowiedzi za lub przeciw jakiejkolwiek odpowiedzi. Uważaj, aby nie używać mocnych, naładowanych emocjonalnie pytań, ponieważ mogą one zdezorientować respondentów i z pewnością spowodują stronniczość w trakcie udzielania odpowiedzi. Każde zadane pytanie powinno być neutralne, aby respondent odpowiedział zgodnie ze swoimi doświadczeniami. Pytania powinny być sformułowane w prosty sposób, aby nikt nie miał problemów ze zrozumieniem ich.

Korzystaj z popularnego słownictwa

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę tworząc ankietę jest zrozumienie pytań przez respondenta. Osoba, która nie jest zaznajomiona z Twoim produktem może nie być w stanie udzielić dokładnych odpowiedzi na jego temat. Jeśli będzie musiała wybrać losową odpowiedź tylko po to, aby zakończyć ankietę to wpłynie to na pogorszenie dokładności zbieranych danych.

Strukturyzuj przepływ ankiety

Często pytania, które koncentrują się na podobnych pomysłach, jak również ankiety, w których wybory odpowiedzi są zgodne ze schematem, mogą tworzyć fałszywe pozytywy w danych ankietowych. Na przykład, gdy odpowiedzi powtarzają się w części ankiety, instynkt respondenta może być taki, że będzie trzymał się schematu i nie odpowie na ankietę rzetelnie. Standardową praktyką stosowaną w celu uniknięcia takiej tendencyjności jest randomizacja wzorców pytań i kolejności odpowiedzi. Inną metodą radzenia sobie z tym problemem jest rozgałęziony przebieg ankiety, w którym pytania ankietowe są logiczną kontynuacją poprzednich.

Ogranicz ilość pytań

Tworząc pytania formułuj je w odniesieniu do określonego celu ankiety. Jeśli będziesz odbiegać od przewodniego tematu badania ankieta może być zbyt długa. Zbyt długie ankiety często przynoszą nam nierzetelne informacje, gdyż respondent wypełniając kolejne pytanie z listy będzie coraz to bardziej rozkojarzony. W takim przypadku będzie zaznaczał losowe odpowiedzi, które wpłyną na jakość danych. Tworząc krótką ankietę z pewnością istnieje większe prawdopodobieństwo utrzymania skupienia i zaangażowania respondenta przez cały czas trwania ankiety.

Korzystając z przedstawionych wskazówek z pewnością stworzysz poprawną ankietę, a jej wyniki będą rzetelne. Dzięki temu na podstawie przeprowadzonej ankiety wyciągniesz odpowiednie wnioski do dalszych działań.