Stawianie na rozwój

Stawianie na rozwój

Każda firma musi się rozwijać, co oznacza nie tylko dostosowywanie się do zmieniających się warunków, ale i wybieganie w przyszłość, w tym przewidywanie co może podobać się klientom. Trudno przeprowadzić ten proces bez solidnych podstaw. A jedną z najlepszych metod wnioskowania jest przeprowadzenie badań rynku. Dostarczają one informacji o otoczeniu firmy na rynku, jej postrzeganiu, odbiorze produktów, czy profilu klienta. Rzetelna analiza tych informacji pozwala wyciągnąć wnioski służące rozwojowi przedsiębiorstwa zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Zatem nie należy odkładać przeprowadzenia badań na przyszłość, ponieważ są one jednym z narzędzi planowania tej przyszłości.

 

Zakres badań rynku

Badania marketingowe i badania rynku to pewne pojęcia-wytrychy, bardzo często stosowane, ale niedoprecyzowane, niejasno rozumiane. Mogą zawierać w sobie wszystko i nic. A każdej firmie zlecającej badanie zależy na jak najlepszym wykorzystaniu wyników analiz. Stąd też potrzeba upewnienia się, co w konkretnym przypadku należałoby zbadać, w jakim czasie, w jakim zakresie, jakimi metodami. To nie jest tak, że trzeba badać wszystko naraz. Nie trzeba też wykorzystywać wszystkich dostępnym metod i technik i próbować stłoczyć je w czasie. Na początek warto zastanowić się, na którym aspekcie badań rynku warto się skupić, czy będą to badania samego rynku i firmy na nim, czy też badania marki, a może klienta bądź produktu. Zaczyna się od tego, co jest najbardziej pilne, a w kolejnych etapach, nawet w odstępie kilku miesięcy, przeprowadza się badania kolejnych aspektów. W dość dużym skrócie można przedstawić zakres dostępnych badań w ten sposób: segmentacja rynku, struktura rynku, modele ryzyka, pozycjonowanie produktu na rynku, opinie o produktach, skuteczność promocji i reklamy, identyfikacja rynków testowych, rozpoznawanie luk na rynku, preferencje konsumentów, wartość klienta, analiza cen, prognozowanie wielkości sprzedaży.

 

Składowe badań

Po wyborze zakresu badania, należy zastanowić się nad doborem optymalnych metod i technik badawczych. Od tradycyjnych ankiet papierowych (PAPI), przez ankiety on-line (CAWI), po badania telefoniczne (CATI). To jeśli chodzi o ilościowe. W badaniach rynku doskonale sprawdzają się też jakościowe, jak wywiady grupowe (FGI), tajemnicy klient (mystery client/mystery shopping), studium przypadku (case study). Wybór może okazać się dosyć trudny. Najlepiej skonsultować go z profesjonalną agencją badawczą, by nie okazało się, że nie dostosowano metody do grupy respondentów, czy przeprowadzono zbyt płytką analizę z braku danych.

 

Warto zastosować wiarygodne i rzetelne badania rynku, by mieć wpływ na poprawienie pozycji firmy na rynku i jej rozwój. Gromadźmy dane pozwalające na wysoką jakościowo analizę tendencji na rynku. Zdobądźmy informacje o tym, by szybko i skutecznie zareagować na możliwe zmiany. I jeśli nie czujemy się na siłach, by przeprowadzić takie badanie, zaufajmy profesjonalistom, wynajmując agencję badawczą z bogatym portfolio i rzetelnym zespołem ekspertów.

Tagi

badania marketingowe badania rynkowe badania rynku badanie rynku decyzje biznesowe grupa docelowa pozycja rynkowa preferencje zakupowe reklama rynek satysfakcja klienta segmentacja rynku świadomość marki szum medialny testy konsumenckie